כמה קילומטר עושה מנוע דיזל?

רכב דיזל הוא מחזה נדיר יחסית על כבישי ישראל. במשך שנים, נוצר למכוניות הדיזל שם של רכבים עם מנוע כבד, מזהם ויקר. בתחילת המילניום, מהפכה קטנה נעשתה בשוק רכבי הדיזל בישראל, כאשר הממשלה אישרה לראשונה מכירתם של רכבי דיזל פרטיים, במהלך שעורר בשנית את הסוגיה שאינה נגמרת לעולם, הנוגעת לכדאיות הסביבתית והכלכלית של רכבים בעלי מנוע דיזל. על אף זאת, גם בימינו, שוק רכבי הדיזל מצומצם יחסית, כאשר 3% בלבד מהרכבים הפרטיים בארץ הם בעלי מנוע דיזל. מרבית רכבי הדיזל בישראל הם אכן רכבי שטח, מוניות ורכבים מסחריים.

רכבי דיזל – מדוע הם סובלים מחוסר פופולאריות?

הסיבה העיקרית לכך נובעת לדעתנו מהמחירים והמיסים מרקיעי השחקים הנגבים בעסקת רכישה של רכב דיזל. נוסף על מחיר הרכישה הגבוה, כל בעל רכב דיזל פוטנציאלי לוקח בחשבון את הירידה בערך והביקוש הנמוך למכוניות דיזל בשוק יד שנייה. הקושי במכירת רכבי דיזל יד שנייה גורמים למתעניינים רבים לוותר על רעיון הרכישה של רכב דיזל חדש. נוסף על מכירה הרכישה הגבוה, חברות ביטוח אינן עושות חיים קלים לבעליהם של רכבי דיזל; פרמיות הביטוח גבוהות משמעותית מפרמיות הנגבות עבור ביטוח לרכבי בנזין. זאת ועוד, אגרת רישוי של רכב דיזל יקרה בכ-1000 שקלים מזו של רכב בנזין. חסרון משמעותי של מנוע בנזין הוא אורך חייו. אורך החיים הממוצע של מנוע דיזל הינו 500,000 ק"מ, כאשר כבר החל מהקילומטר ה-300,001 מתחיל המנוע לדרוש תיקונים וטיפולים. טיפולים וחלפים של רכב דיזל הם יקרים ביחס לרכב בנזין (לדוגמא: שיפוץ איג'קטורים יכול להגיע לטיפול בעלות 1500-2000 ₪), מה שמסביר חלק מהסיבות לביקוש הנמוך יחסית של רכבי דיזל בישראל.

מנוע דיזל

החזקת רכב דיזל: יתרונות

על אף רשימת החסרונות הארוכה, ישנם יתרונות משמעותיים למדי באחזקת רכב דיזל. יתרון משמעותי הוא בחיסכון בעלויות דלק. עלות ליטר סולר נמוכה משמעותית מעלות ליטר בנזין. בחישוב גס, המכליל את גובה ההוצאות על מכונית בנזין והחיסכון על עלויות דלק ניתן להסיק שרכב בנזין עדיף כלכלית עבור אלו הנוהגים למעלה מ-20,000 ק"מ בשנה. כמו כן רוב רכבי הדיזל מוכרים כרכב מסחרי מה שמאפשר זיכוי מלא לבעלי עסקים וחברות על עלויות הרכב, הדלק והתחזוקה שלו.

בנוסף, נזכיר כאן גם את השיפורים הטכנולוגיים המוכנסים בהדרגתיות לרכבי הדיזל על-ידי היצרניות. שינוי מרכזי ששולב בהדרגה הוא שיפור ביצועים של מנועי דיזל, זאת בסיוע מערכת הזרקת דלק ישירה המחשבת ומווסתת זרימת הדלק למנוע. המערכת משפרת את ביצועי המנוע ומפחיתה את מידת הרעידות והרעש שהיו מנת חלקם של מנועי הדיזל בעבר. בנוסף לאינג'קטורים (מזרקים) החדשניים חל שיפור ניכר בטכנולוגיית משאבות הסולר ששואבות בצורה חלקה יותר ובעלות עמידות גבוהה לאורך שנים, הדבר בא ליידי ביטוי במניעת חדירת אוויר למשאבת הסולר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *